Profesní nebo strukturovaný životopis? Jaký je mezi nimi rozdíl? Vůbec žádný. Jestliže po vás někdo požaduje profesní životopis, vytvoříte vlastně strukturovaný životopis, který upravíte podle požadované profese. A co je strukturovaný životopis? Je to životopis, který nepíšete jako slohovou práci, ale pouze stručný průřez vašeho dosavadního profesního života napsaný v bodech.
Nejprve si řekněme, jak napsat strukturovaný životopis, co všechno by měl obsahovat, jakou má mít úpravu a jeho klíčové body? Podrobný návod najdete také v článku Strukturovaný životopis.
Profesní životopis – jeho základní body:
Osobní profil
- stručně shrňte vaši osobnost, vyzdvihněte svoje vlastnosti, profesní kvality, schopnosti, zkušenosti a také vaše silné stránky, používejte kladná a pozitivní slova
Klíčové schopnosti, kvalifikace a úspěchy
- sepište vaše profesní znalosti, kvalifikaci, schopnosti a úspěchy, v čem jste výjimeční, co ovládáte opravdu skvěle, s čím jste se v praxi setkávali dennodenně
Pracovní zkušenosti
- postupujte chronologicky od současného nebo posledního zaměstnavatele po nejstaršího,
- pracovní náplň, vaše největší úspěchy na dané pozici
Vzdělání
- postupujte chronologicky od nejvyššího dosaženého vzdělání po nejstarší
- uveďte vždy název školy, studijní zaměření, kdy jste ji navštěvovali a vaše dosažené vzdělání včetně titulu
- napište ostatní formy studia, kurzy, odborné či firemní školení, jazykové a počítačové znalosti a kurzy, včetně dosažené úrovně a certifikátů
Osobní údaje
- právě sem můžete napsat, že máte k dispozici reference od předchozích zaměstnavatelů
- údaje o snížené pracovní schopnosti, vlastnictví řidičského průkazu a vaše zájmy a koníčky
Přizpůsobte životopis požadované pozici = profesi = vytvořte tedy profesní životopis.
Strukturovaný profesní životopis můžeme stručně rozdělit podle zaměření:
- Životopis pro praktická zaměstnání – např. zdravotní sestra, skladník, vedoucí kuchyně, údržbář, číšník, …
- Životopis pro kreativní zaměstnání – např. návrhář, spisovatel, redakční fotograf, grafik,…
- Životopis pro technické zaměstnání – např. potravinářský technik, počítačový technik, systémový dispečer, výzkumný pracovník
- Životopis pro administrativní a kancelářské práce – např. sekretářka, finanční referent, archivář, …
- Životopis pro oblast obchodu a marketingu – např. vedoucí maloobchodní prodejny, pracovník telefonického prodeje, marketingový specialista,…
- Životopis pro manažerské práce – např. personální ředitel, finanční ředitel, ředitel hotelu,…
Profesní životopis pro praktické zaměstnání
Aby společnost perfektně fungovala, musí v ní pracovat spolehliví lidé, kteří vykonávají praktickou práci. Pokud není zajištěna kvalitní údržba, zabezpečení provozu a služby, organizace jako celek nemůže dobře fungovat.
Proto při psaní životopisu zdůrazněte, že jste schopni tuto práci dělat kompetentně a dobře. Že víte, co je třeba dělat a také jak. Vyzdvihněte své praktické zkušenosti s danou prací, přidejte informaci o nově absolvovaných školeních a kurzech, také své kladné vlastnosti jako je spolehlivost, samostatnost a flexibilita. Tohle všechno bude chtít potenciální zaměstnavatel ve vašem životopise najít.
Profesní životopis pro kreativní zaměstnání
Právě při kreativní práci lidé využívají své technické zkušenosti a dovednosti. Díky svému talentu a originálnímu myšlení se dostali dál. Pro vás je nejdůležitější v životopisu uvést výsledky a důkazy vašich schopností kvalifikovaně a spolehlivě odvádět profesionální práci. Popište svou praxi, originální nápady, rozveďte své úspěchy, ale také zkušenosti s vyhledáváním a řešením problémů.
Profesní životopis pro technické zaměstnání
Pokud potencionální zaměstnavatel uvěří, že jste odborníci a máte dostatečnou praxi v dané oblasti, máte napůl vyhráno. Proto je podstatné ve svém životopisu zdůraznit vaši technickou způsobilost, zkušenost, kvalifikaci i školení. Neopomeňte zmínit svou přesnost, spolehlivost, metodický přístup nebo organizační a komunikační schopnosti. Protože právě technici zodpovídají za bezproblémový a účinný pracovní proces.
Profesní životopis pro administrativní a kancelářské práce
Schopnost pracovat v týmu, organizační schopnosti, jisté technické dovednosti, metodický přístup a spolehlivost, to jsou klíčové vlastnosti, které zaměstnavatel požaduje od uchazečů o kancelářskou práci. Jejich cílem je zajištění bezproblémového a hladkého chodu organizace. Proto vyzdvihněte svou dosavadní praxi a vaše schopnosti.
Profesní životopis pro oblast marketing a obchod
Nejdůležitější vlastnosti, které od vás bude potencionální zaměstnavatel požadovat jsou schopnost prodávat a jednat s lidmi, energičnost, nadšení, oddanost, neústupnost a houževnatost. Bude hledat ujištění, že budete schopni prodávat a zvýšíte tím profit společnosti. Proto popište svou praxi, rozepište fakta a rozveďte své úspěchy.
Profesní životopis pro manažerské práce
Je naprosto nezbytné, aby zaměstnavatel uvěřil, že jste skvělý manažer. Proto v životopisu zdůrazněte své dosavadní úspěchy, zmiňte se o osobitém způsobu řízení, zkušenostech, které rozvíjíte a vlastnostech, které uplatňujete v praxi. Společnosti hledají manažery, kteří dokáží skloubit výkon a úspěch. Podrobně rozepište své výkony u dřívějších zaměstnavatelů a rozviňte své úspěchy a výsledky, ale také zmiňte své zkušenosti s odhalování a řešením problémů.
Můžete také zvolit jednodušší variantu, a to životopis k vyplnění na různých webech od těch největších jako je www.jobs.cz nebo www.prace.cz až třeba po www.curriiculum-generator.com. Svoje CV tak budete mít zdarma a ve formátu PDF připraveno během chvilky.
Nejnovější komentáře