Jak má vypadat atraktivní motivační dopis a na co nesmíte zapomenout? Jak by měl být dlouhý a kolik odstavců obsahovat? Co zásadně neuvádět a co naopak zdůraznit? Podobné otázky si pokládá většina lidí, která nemá s psaním motivačního dopisu žádné zkušenosti.
V případě, že se ucházíte o pozici v jednom oboru, například v marketingu, prodeji nebo jiném oboru, můžete zvolit strategii, kdy na jednotlivé nabídky práce posíláte jeden univerzální životopis, který vyzdvihuje dosažené úspěchy ve vaší kariéře a k němu budete přikládat motivační dopis, který bude pokaždé uzpůsobený konkrétním požadavkům dané pozice. Motivační dopis tedy shrne vše podstatné, co zaměstnavatel hledá.
Jak dlouhý by měl motivační dopis být?
Ideálně jednu stranu A4. Vezměte si, že váš potenciální zaměstnavatel či personalista přímo ve firmě nebo v personální agentuře dostane motivační dopisy a životopisy od desítek, někdy i stovek uchazečů. Na jejich prohlédnutí a selekci má omezený časový limit a tím pádem musí projít každý životopis a k němu přiložený motivační dopis během několika sekund. Pokud narazí na takový motivační dopis, na kterém jsou relevantní zkušenosti a dovednosti kandidáta přehledně napsané na jedné stránce, je nasnadě, že uchazeč o zaměstnání, který ho napsal se dostane do užšího výběru.
Kolik odstavců by měl motivační dopis obsahovat a co v nich má být uvedeno?
- Úvod se jménem a shrnutím, co firmě přinesete – vše v jedné či dvou větách
- Klíčové znalosti a zkušenosti v požadované oblasti – ve 3 či maximálně 5 bodech – zde prodejte svoje dovednosti ve vztahu s náplní práce uvedených u pozice, o kterou se ucházíte
- Konkrétní aktivity, které jste realizovali – opět ideálně v souladu s požadavky na obsazovanou pozici – na 3-4 řádky
- Aktivity, které jsou pro výkon pozice klíčová – zde na třech řádcích vypište klíčová slova – tedy důležité výrazy, se kterými máte zkušenosti a zároveň jsou uvedeny v popisu a náplně práce
- Vaše silné stránky – ve třech bodech napište, v čem jste skutečně dobří
- Co uděláte proto, aby firma byla úspěšná – znovu vypíchněte, co umíte a co zabezpečí, že budete pro firmu přínosem
- Ostatní – například počet profesionálních kontaktů na LinkedIn, vaše zajímavé koníčky relevantní k pozici atd.
Toto vše přehledně uspořádejte na jednu stránku a buďte si jisti, že zaujmete.
Co v motivačním dopise zásadně neuvádět a co naopak zdůraznit?
Vždy se řiďte pravidlem, že musíte prodat to, co je požadováno u konkrétní pozice. Nejdříve si pracovní inzerát v klidu přečtěte, podtrhněte si klíčové dovednosti, zkušenosti a náplň práce a podle toho napište motivační dopis takzvaně „na míru“. Pokud máte zkušenosti ještě s dalšími aktivitami, které s konkrétní pozicí přímo nesouvisí, zmiňte je až na pohovoru, ale do motivačního dopisu je neuvádějte.
Motivační dopisy ukázky
Vyberte si ze dvou vzorů. Buď tradiční motivační dopis nebo moderní motivační dopis. Můžete v něm upravit odstavce, ale vždy dbejte na přehlednost, snadnou orientaci, a ideálně aby se motivační dopis vešel na jednu stránku. Čím více bude motivační dopis „zrcadlit“ požadavky z popisu práce uvedených v inzerátu, tím lépe – to je totiž to, co v něm potenciální zaměstnavatel nebo pracovní agentura hledá.