S tím, jak napsat motivační dopis, si často láme hlavu nejeden z nás. Ne všichni zaměstnavatelé či vedoucí výběrových řízení ho vyžadují, ale jako příloha k životopisu se vždycky hodí a na manažerských pozicích je dokonce stejně důležitý jako životopis samotný. Zaměstnavatele totiž zajímá, proč pro danou společnost chcete pracovat, poznat vaši skutečnou motivaci k práci. A to se dá lépe vyčíst z motivačního dopisu než z CV. Velmi ovšem záleží na tom, zda je motivační dopis dobře napsaný. Chcete-li vědět, jak na to, potom si přečtěte několik základních informací.
Motivační dopisy, tedy jejich základní formy, bychom mohli rozdělit na tradiční motivační dopis a moderní motivační dopis. Přestože, co se týče obsahu, jsou oba v podstatě stejné, rozdíl je v jejich struktuře. Moderní je jednodušší a píše se v bodech. Je tedy i více přehledný. Ten tradiční je ale daleko více osobní. Nemůžete bohužel příliš předvídat, který z nich v novém zaměstnání více zaujme, proto záleží výběr hlavně na vás a na vašem pocitu, v kterém z nich se lépe prodáte.
V každém případě musí mít motivační dopis některé jasné parametry. Jeho délka by měla být na jednu stranu A4. Důležitá je hlavně stručnost a přehlednost. Není nutné se zbytečně rozepisovat. Dlouhé romány nikdo číst nebude. Jestliže se budete ucházet o více pozic v jednom oboru, možná budete moci použít jeden dopis pro všechny. Jestliže se ale obory zaměstnání, o které se ucházíte, liší, budete muset vždy napsat nový.
Ačkoliv ne všichni motivační dopis vyžadují, mějte na paměti, že není o nic méně důležitý než životopis. Proto byste se otázkou, zda a jak napsat motivační dopis, měli alespoň chvíli zabývat.
Jak napsat motivační dopis – rozdělte ho do několika přehledných odstavců:
1. Úvod – postačí jedna až dvě věty o tom, čím budete pro firmu přínosem. Nezapomeňte zde uvést také celé své jméno.
2. Znalosti a dovednosti – stačí jen pár. Vyberte ale takové, které jsou pro danou pozici žádoucí.
3. Realizované aktivity – firemní večírky, které jste organizovali, obchodní jednání… napište i přibližný počet, kolik jste takových aktivit již realizovali. Čísla a procenta jsou vždy zajímavá – například zvýšení počtu zákazníků o 10 %, snížení nákladů o 8 % atd.
4. Silné stránky – nebojte se trochu vychválit. Je potřeba dát najevo sebevědomí. Příliš to ale zase nepřehánějte. Nikdo není dokonalý. Stačí 3 až 5 bodů.
5. Vaše důvody pro zájem o danou pozici. Tato část je velmi důležitá. Pokuste se upřímně napsat, proč chce u dané společnosti pracovat, co vás bude motivovat a čím společnosti přispějete k tomu, aby byla úspěšná.
Věříme, že v otázce, jak napsat motivační dopis máte nyní již jasněji a můžete se pustit do jeho psaní. Podívejte se i na výše uvedené vzory a zjistíte, že to zas není tak těžké.
Nejnovější komentáře